Electrician Talk banner

Romex in commerciële toepassingen

28K views 18 replies 14 participants last post by  macmikeman  
#1 ·
Ik ging naar een commercieel pand, ze belden en zeiden dat ze spanningsverlies hadden bij stopcontacten in het hele gebouw. Toen ik boven het plafond kwam, was alles in romex gelegd. Er was wat MC, maar het was allemaal verbonden met bestaande Romex. Er was geen doos te bekennen. Alle verbindingen hebben we gewoon aan elkaar gesplitst. Mij is altijd verteld dat Romex niet gebruikt mag worden in commerciële toepassingen, is de code veranderd? Het gebouw is ongeveer 5-7 jaar oud.

#2 ·
NM in commerciële gebouwen wordt gereguleerd door ICC en bouwvoorschriften. Hangt ervan af waar je woont of het 'legaal' is of niet. Dat gezegd hebbende, behalve een woning is NM volgens de NEC niet toegestaan boven een verlaagd plafond. Als je naar foto's kijkt, hebben ze grotere problemen dan v drop :rolleyes: Een andere ding dat ik zou zeggen... is om het zelf te onderzoeken. Inspecteurs zijn slechts een telefoontje verwijderd!

#3 ·
Ik ging naar een commercieel pand, ze belden en zeiden dat ze spanningsverlies hadden bij stopcontacten in het hele gebouw. Toen ik boven het plafond kwam, was alles in romex gelegd. Er was wat MC, maar het was allemaal aangesloten op bestaande Romex. Er was geen doos te bekennen. Alle verbindingen hebben we gewoon aan elkaar gesplitst. Mij is altijd verteld dat Romex niet gebruikt mag worden in commerciële toepassingen, is de code veranderd? Het gebouw is ongeveer 5-7 jaar oud. View attachment 180709
View attachment 180713
View attachment 180714
View attachment 180710
View attachment 180712
View attachment 180708
View attachment 180711
voor de Vdrop .... controleer aan de hoogspanningszijde van de hoofdschakelaar
dat zou niet minder dan 115V moeten zijn
als het minder is, controleer dan met poco over het verplaatsen van de transformatortaps

idealiter zou je ongeveer 120V moeten hebben bij de hoofdschakelaar en minstens 116V bij het verste stopcontact
verder onderzoeken indien nodig, slechte verbindingen, etc.

#4 ·
De NEC sluit NM in commerciële gebouwen niet volledig uit, zie (3) hieronder. Het probleem is dat het bepalen van het bouwtype niet eenvoudig is. De informatieve notitie is misleidend, er staat niet genoeg info in de bijlage om het bouwtype te bepalen, IMO. Er zijn hier een flink aantal eenlaagse commerciële gebouwen die in houtskeletbouw / houten frame zijn gebouwd en voornamelijk met NM zijn bedraad. Aan de andere kant ken ik een gebouw waarvan ik vrij zeker weet dat het van een bouwtype zou zijn geweest waarvoor NM legaal zou zijn, en er waren geen lokale wijzigingen, maar de inspecteur stond NM in commerciële gebouwen niet toe, punt uit.

Natuurlijk is de NEC vrij duidelijk over het laten liggen van blootliggende lasverbindingen op de plafondgipsplaat, dus ik betwijfel of wie dit ook deed, zich druk maakte over het bouwtype van het gebouw :)

Als je geen documentatie kunt vinden waaruit blijkt dat het gebouw van type III, IV of V is, neem je een risico als je NM in een commercieel gebouw gebruikt.

334.10 Toegestane toepassingen. Type NM, Type NMC en Type NMS
kabels mogen worden gebruikt in de volgende gevallen, behalve zoals
verboden in 334.12:

(1) Woningen voor één en twee gezinnen en hun aangebouwde of
vrijstaande garages, en hun opslaggebouwen.

(2) Meergezinswoningen die mogen worden gebouwd van de typen III, IV,
en V.

(3) Andere constructies die mogen worden gebouwd van de typen III, IV en V.
Kabels moeten worden verborgen in muren,
vloeren of plafonds die een thermische barrière vormen van mate‐
riaal dat ten minste een classificatie van 15 minuten heeft, zoals geïdentificeerd
in lijsten van brandwerende constructies.

Informatieve noot nr. 1: Typen bouwconstructie en
bezetting classificaties zijn gedefinieerd in NFPA 220 -2015, Stand‐
ard over typen bouwconstructie, of de toepasselijke bouwcode, of beide.
Informatieve noot nr. 2: Zie Informatieve bijlage E voor de bepaling van bouwtypen [NFPA 220, tabel 3-1].

#5 ·
Afgezien van codes wordt een houten frame doorgaans bedraad met NM-type kabel. De structuur en bedrading zijn eveneens brandbaar.

'Commercieel' is een dubbelzinnig label. Een gebouw kan van gebruik veranderen door een pennentrek. Een gebouw wordt meestal niet uitvoerig opnieuw bedraad om bij het nieuwe label te passen. Het zou nuttig zijn om te weten wat de regels waren ten tijde van de oorspronkelijke constructie.

Fwiw, het meeste 'residentiële' werk dat ik heb gedaan, was in beton- en stalen stijlgevels; waar we overal BX (AC) gebruikten.

#7 ·
Mijn lokale "machten" hebben eindelijk besloten dat NM kan worden gebruikt in gebouwen met minder dan 100 personen. Dit betekent dat de meeste aannemers NM aanbieden voor nieuwbouw en verbouwingen voor elke winkel met een lage bezetting.
zoals gewoonlijk ... het hangt meer af van de lokale code, die de bouwcode zal omvatten

#8 ·
Deze 3 antwoorden vatten het in wezen allemaal samen. Het is toegestaan ​​in de code, maar zwaar gereguleerd en heeft vreemde bouwvoorschriften die niet altijd duidelijk zijn vanuit het oogpunt van een elektricien. Kortom, dit probleem varieert in het hele land. Neem contact op met uw lokale inspecteurs.

In mijn omgeving hebben we duizenden commerciële gebouwen die met romex zijn bedraad. Zelfs gloednieuwe die uit de grond komen. De inspecteurs in mijn omgeving staan ​​het toe als (1) het gebouw minder dan 3 verdiepingen heeft, (2) de romex zich achter een 1 uur geclassificeerde brandwerende muur (5/8's Sheetrock of gelijkwaardig) bevindt en (3) niet blootligt of boven een verlaagd plafond.

Hieruit kun je dus zien dat het in principe alleen is toegestaan ​​in nieuwbouw. Verbouwingen, toevoegingen en kleine klussen moeten allemaal in MC worden gedaan, tenzij u aan alle bovenstaande eisen kunt voldoen. Wat zelden gebeurt buiten nieuwbouw.

#10 ·
Ik ging naar een commercieel pand, ze belden en zeiden dat ze spanningsverlies hadden bij stopcontacten in het hele gebouw. Toen ik boven het plafond kwam, was alles in romex gelegd. Er was wat MC, maar het was allemaal aangesloten op bestaande Romex. Er was geen doos te bekennen. Alle aansluitingen hebben we gewoon aan elkaar gesplitst. Mij is altijd verteld dat Romex niet gebruikt mag worden in commerciële toepassingen, is de code veranderd? Het gebouw is ongeveer 5-7 jaar oud. View attachment 180709
View attachment 180713
View attachment 180714
View attachment 180710
View attachment 180712
View attachment 180708
View attachment 180711
Goed gedaan. Heb je toevallig de naam van de Hack die dit gedaan heeft?

#11 ·
Het lijkt erop dat er een vlamboog op de verbindingen kan zijn geweest met de ontbrekende draadmoeren, vooral als het een veelgebruikt circuit was. Zie het vergelijkbaar in backstabs waar het bij elke cyclus een vlamboog had. Ik ben het ermee eens dat het niet veel te maken heeft met spanningsval als de moeren vastzitten.

#14 ·
Wat een puinhoop....

Je kunt Romex doorgaans gebruiken in commerciële gebouwen die van hout zijn gemaakt....de toelaatbare toepassingen zijn afhankelijk van het type gebouw (staal, metselwerk, hout) volgens de ICC Bouwcode.

Over het algemeen zijn stalen gebouwen en metselwerkgebouwen meestal een nee....zelfs als het een ja is volgens ICC, zou elke elektricien die NM in commerciële gebouwen gebruikt, moeten proberen loodgieterswerk te doen.

De meeste steden waar ik werk, stempelen een elektrische vergunning met alleen MC-kabel en bepalen een lokale verordening.

#15 ·
Ik ging naar een commercieel pand, ze belden en zeiden dat ze spanningsverlies hadden bij stopcontacten in het hele gebouw. Toen ik boven het plafond kwam, was alles in romex gelegd. Er was wat MC, maar het was allemaal verbonden met bestaande Romex. Er was geen doos te bekennen. Alle verbindingen hebben we gewoon aan elkaar gesplitst. Mij is altijd verteld dat Romex niet gebruikt mag worden in commerciële toepassingen, is de code veranderd? Het gebouw is ongeveer 5-7 jaar oud. View attachment 180709
View attachment 180713
View attachment 180714
View attachment 180710
View attachment 180712
View attachment 180708
View attachment 180711
Geen romex in commerciële ruimtes. Slechts één uitzondering. Niet op die foto's. We zullen het onderwerp van geen dozen niet eens ter sprake brengen. Waarschijnlijk een klusjesman of zoiets. Dat is wat echte elektriciens een slechte naam geeft. Daarom moeten we zorgvuldig zijn met kwaliteit, toewijding en zorg voor ons vak.

#16 ·
Geen romex in commerciële ruimtes. Slechts één uitzondering. Niet op die foto's. We zullen het onderwerp van geen dozen niet eens ter sprake brengen. Waarschijnlijk een klusjesman of zoiets. Dat is wat echte elektriciens een slechte naam geeft. Daarom moeten we ijverig zijn met kwaliteit, toewijding en zorg voor ons vak.
De QCC laat ons er allemaal naar leven, dames en heren.

#19 ·
Ik probeer het niet te doen in commerciële gebouwen met één verdieping. Want vroeg of laat gaat er wel iemand een broodjeszaak of een Korean BBQ of iets dergelijks openen. Vrij snel besmetten ratten de plek. Ratten eten graag de isolatie van NM-kabels. Dat is de reden...